Lezen en spelling - Logopedie SamenSpraak

Zoeken
Ga naar de inhoud

Hoofdmenu:

Lezen en spelling

Lees- en spellingsproblemen gerelateerd aan taalontwikkeling

Logopedisten zijn vaak al in een vroeg stadium betrokken bij kinderen met lees- en spellingproblemen.

Soms is er nog helemaal geen sprake van vastlopen in het leesproces, maar zijn er al risicofactoren in de spraak-taalontwikkeling te signaleren. Bijvoorbeeld fonologische problemen (spraakproblemen) of moeite met oproepsnelheid (woordvinding).

Adequate begeleiding in een vroeg stadium kan lees- en spellingsproblemen weliswaar niet voorkomen, maar wel de uitingsvormen ervan verkleinen.
De logopedist houdt zich in een vroeg stadium vooral bezig met de auditieve verwerking, spraakproblemen, grammaticale problemen, woordvinding en taalgebruik.
Dit valt onder reguliere logopedie.

Is er sprake van dyslexie, dan zijn de regels rondom vergoeding anders geregeld. Zie de pagina dyslexie voor meer informatie.


Het nut van lezen
Waarom is lezen goed voor kinderen?
 
 
 
Terug naar de inhoud | Terug naar het hoofdmenu